Otaspinar’s Weblog

Beschouwingen vanuit Schoon Lier

dilemma: To shake or not to shake


Ik liep enkele jaren geleden met een dilemma rond. Wat doe je met die blokkers als je ze tegenkomt, geef je ze een hand of niet? Ik heb het niet zozeer op hun kiezers maar over hun mandatarissen, die zich kandidaat stellen bij verkiezingen, keer op keer… Te pas en te onpas vindt men het bij het VB nodig om te zeggen dat ze met “mensen zoals ik” geen problemen hebben, het gaat altijd over “die anderen”.

Ik ben de zoon van een moeder en vader van Turkse origine die -zoals vele familieleden en vrienden van hen- hier wonen, werken en braaf belastingen betalen die worden geviseerd door de VB’ers. Het is u misschien ontgaan maar deze veroordeelde groep medemensen vinden dat deze Turken (en andere buitenlanders) terug moeten keren, ze krijgen allerhande stereotiepe beelden over zich heen en worden uitgescholden en gediscrimineerd…
Wat doe je dan als zoon, vriend, broer, neef, buur van deze mensen van Turkse en Marokkaanse afkomst ? Geef je een hand aan deze veroordeelde racisten ? Geef je een hand aan deze groep van mensen die openlijk ervoor uitkomen om als doel hebben ons democratisch systeem onderuit te willen halen ? Ik heb er lang over nagedacht en ik ben er uit: ik krijg het niet over mijn hart om overdag de hand te drukken van een Vlaams Blokker als De Winter of Annemans en dan ’s avonds thuis te komen en in de ogen van mijn zoon te kijken…

Iets over de origine van een handdruk:

Over het ontstaan van de handdruk bestaan verschillende verklaringen. Volgens Peter M. Hall zou de handdruk in zwang geraakt zijn in het Middeleeuwse Europa van de ridders. [1] Niet iedereen had goede bedoelingen en vaak werden op het laatste moment wapens getrokken die men ergens – achter de hand – verborgen hield. Het elkaar reiken van een open hand was een signaal dat men zonder wapens kwam, een teken van vreedzame bedoelingen. Van daar zou het gebruik uitgedeind zijn naar de gewone man in de Europese straat.

Perhaps a more practical origin of the handshake comes from medieval Europe, where kings and knights would extend their hands to each other, and [grasp the] others hand as a demonstration that each did not possess concealed weapons and intended no harm to the other (Hall). I say this is a more practical origin of the handshake, because it more closely resembles our current use of the handshake as a way to introduce ourselves to a person and open ourselves up to them for the purpose of interacting. Interestingly enough, the ancient Greeks used it similarly. It was a welcoming sign of friendliness, hospitality, and trust (Schriffin). Uit: http://soc302.tripod.com/soc_302rocks/id8.html

Geen universeel gebaar

Er zijn evenwel veel plaatsen op aarde waar mensen elkaar om culturele of religieuze redenen niet met een handdruk begroeten. In Indië begroeten Hindoes elkaar met ‘namaste’ (samengehouden handen + lichte buiging). Zij erkennen en begroeten daarmee het goddelijke in de ander. Daarbij kan er van lichamelijk contact geen sprake zijn; men kan het goddelijke immers niet aanraken. [2].

Hinduism Today stelt:
“Wanneer men terugkeert naar het Westen van een uitgebreid verblijf in Bahrat of elders in Azië kan een plots uitgestoken hand meer bedreigend dan vriendelijk lijken, vooral wanneer het de hand van een onbekende betreft.” (Hinduism Today, [3
])

Voor strikt praktiserende Joden is een handdruk tussen mannen en vrouwen niet aan de orde. [4]. Andere Joden zijn minder strikt en staan een puur zakelijke handdruk tussen verschillende seksen toe. [5] In sommige traditionele Christelijke gemeenschappen (bijvoorbeeld in de Amerikaanse Bible Belt staten)wordt het nog altijd als onbetamelijk ervaren dat een man een vrouw een hand geeft. Ook bij hen begroeten enkel mannen elkaar met een handdruk; vrouwen worden begroet met een hoofdknikje. Vermits Jodendom, Christendom en Islam dezelfde God aanbidden (‘Allah’ is het Arabisch woord voor God, zoals ‘Dieu’ er het Frans woord voor is), is het niet verwonderlijk dat van oudsher ook in de Islam terughoudendheid bestaat tegenover de handdruk. [6]

uit: http://www.flwi.ugent.be/cie/bogaert/bogaert15.htm

Advertenties

oktober 12, 2007 - Posted by | Leugens en Roddels, Lierse schapen

Nog geen reacties

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: